[vc_row][vc_column][vc_column_text]
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ŠKOLNÍ DRUŽINU
Název zařízení:
Školní družina při ZŠ v Břidličné, Komenského ul. 360, okres Bruntál
MOTTO:
Školní družina je typ zařízení pro volný čas, založený na dobrovolnosti a zájmu dětí.
Mgr. B. Hájek
autor ŠVP pro ŠD
Charakteristika ŠD, materiální podmínky
Školní družina poskytuje zájmové vzdělávání v souladu s § 111 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
Školní družina je součástí ZŠ, umístěna je v pavilonech společně s učebnami 1. stupně. Pro svou činnost využívá tři samostatné třídy, které jsou prostorné světlé a útulné. Vybavené jsou starším nábytkem a koberci. O výzdobu tříd se starají děti svými výkresy a výrobky. Školní družina má dostatek potřeb a pomůcek pro zájmové činnosti, různé hry a hračky jsou doplňovány přiměřeně každý rok. K dispozici máme interaktivní tabuli, která je pro děti velkým přínosem, přehrávač CD a DVD. Máme vlastní knihovničku s dětskou literaturou, pracujeme s dětským časopisem „ Pastelka“ a „Informatoriem pro školní družiny“. Využíváme multifunkční hřiště, tělocvičnu a rovněž zatravněný prostor mezi pavilony k pohybovým a sportovním aktivitám.
Personální podmínky
V jednotlivých odděleních pracují kvalifikované vychovatelky, z nichž se jedna specializuje na specifické zájmy starších žáků a klubovou formu činnosti.
Provoz školní družiny
Ráno: 6.30 – 7.30 h
Odpoledne: 11.30 – 15.30 h
Podmínky přijímání uchazečů:
Žáci se do školní družiny přihlašují vyplněním Zápisního lístku.
O způsobu přihlášení, odhlášení a vyloučení rozhoduje ředitel školy.
Podle potřeby je školní družina otevřena při děleném vyučování.
Poplatek za ŠD je 50 Kč měsíčně. Platba musí být uhrazena v měsíci září na období září až prosinec a v měsíci lednu na období leden až červen na účet školy 154511401/0300 (banka ČSOB).
Změny odchodů dětí ze školní družiny a omluvenky jsou podávány vždy písemně. Pro návštěvy kroužků stačí jedna omluvenka na celý rok.
Během prázdnin je školní družina uzavřena.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Děti jsou během celého roku poučovány o dodržování bezpečnosti při nejrůznějších činnostech, hrách, sportech, vycházkách.
Učí se zásady správného a bezpečného chování nejen v ŠD, ZŠ, ŠJ, na komunikacích při cestě do školy a ze školy, při sezónních činnostech a sportech, ale také v době volných dní a prázdnin.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, bude podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění při začleňování do volnočasových aktivit, věnována průběžná zvláštní pozornost.
Pro rozvoj talentovaných a nadaných žáků bude ŠD nabízet další doplňkové aktivity z oblasti jejich zájmů.
Cíle výchovně vzdělávací práce ve školní družině:
- Umožňujeme dětem vhodné využívání volného času.
- Rozvíjíme kladné vztahy mezi dětmi, schopnost respektovat práci a úspěchy druhých.
- Učíme se spolupráci, pomáháme si, umíme přijmout druhého jaký je, „každý umí něco, všichni jsme důležití“.
- Poskytujeme dětem příležitost k rozvíjení tvořivosti, fantazie, aktivity a samostatnosti, k rozvíjení slovní zásoby, ale také schopnosti naslouchat.
- Umožňujeme dětem srozumitelnou formou sdělovat své myšlenky, názory a pocity.
- Snažíme se, aby se projevovali, jako svobodné osobnosti, uplatňující svá práva a plnící si své povinnosti.
- Upevňujeme potřebu dbát o zdraví své i druhých a to bezpečným chováním.
- Vedeme děti k toleranci k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, k ovládání negativních citových reakcí.
- Rozvíjíme vnímání a citlivost k přírodě, k prostředí ve kterém žijeme, k péči o životní prostředí a ochraně zdraví.
- Formujeme jejich životní postoje k odpovědnosti za jejich chování, posilujeme jejich sebevědomí, k úctě k vytvořeným hodnotám, k schopnosti a ochotě pomoci.
Formy práce ve školní družině
- Odpočinková a rekreační činnost
- Spontánní aktivity
- Zájmová činnost
- Příprava na vyučování
- Příležitostné akce
Metody práce ve školní družině
- komunitní kruh, rozhovory, hry, motivační vyprávění,
- pohybové a smyslové hry ve třídě,
- poslech hudby, relaxace, tanec, pohybová improvizace,
- dramatizace pohádek, četba, časopisy,
- vycházky sportovní /louka, hřiště/,
- vycházky přírodovědné /okolí školy, ŠD/, orientace,
- soutěže k procvičení učiva, hry,
- folie s hádankami, doplňovačky, křížovky, rébusy
- práce ve skupinách při zájmové činnosti
- společenské a deskové hry,
- využívání nejrůznějších výtvarných a pracovních technik,
- sezonní činnosti /např. sáňkování/,
- využívání interaktivní tabule, PC, DVD, CD.
Hodnocení během celého školního roku
- chválíme a oceňujeme po každé činnosti
- zhotovujeme nástěnky a výstavky
- umožňujeme odnést si výrobky domů
- hovoříme s rodiči
- konzultujeme s třídními učiteli
Obsah vzdělávacího programu školní družiny
Člověk a jeho svět
1. Místo, kde žijeme:
poznávání nejbližšího okolí, cesta do školy, orientace ve městě, významná místa ve městě, /autobus.nádraží, zdr. středisko, hřiště, knihovna, MěÚ, bazén aj./ dopravní výchova-přecházení vozovky, bezpečnost. Místo, kde bydlím, náš byt, moje rodina.
2. Lidé kolem nás:
osvojení si zásad vhodného chování a jednání mezi lidmi, vytváření kladného vztahu ke všem dětem ve ŠD, rozvíjení vyjadřovacích schopností a naslouchání si,
3. Člověk a jeho zdraví:
zdraví a strava, osobní hygiena, otužování, správné oblékání – prevence zdraví, poučení o bezpečnosti při všech činnostech, předcházení úrazů, upevňování zdraví pohybem v přírodě.
4. Člověk a příroda:
vycházky do přírody, pozorování změn v přírodě v různých ročních obdobích, chování v přírodě, ochrana přírody a životního prostředí, práce na zahrádkách, les v zimě, zvířata a lidé.
Klíčové kompetence
Cílem ŠD je u dětí tyto klíčové kompetence přiměřeně svým možnostem rozvíjet a posilovat. U jednotlivých činností se posiluje více kompetencí, nelze formulovat konkrétní kompetenci, která má být rozvíjena.
Kompetence k učení:
- poznává smysl a cíl učení
- dokončí započatou práci
- umí zhodnotit své výkony
- vědomosti uplatňuje v praxi
Kompetence k řešení problému:
- všímá si dění a problémů v ŠD i mimo ni
- volí vhodné způsoby řešení
- uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí
- chápe, že vyhýbání se problémům, nevede k cíli
Kompetence komunikativní:
- srozumitelně formuluje své myšlenky a názory
- naslouchá druhým
- účinně se zapojuje do diskuse
- umí vyjádřit vlastní názor
Kompetence sociální a personální:
- učí se plánovat, organizovat a hodnotit
- k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně
- samostatně rozhoduje o svých činnostech
- pozná vhodné a nevhodné chování
Občanské kompetence:
- uvědomuje si svá práva a práva druhých
- vnímá nespravedlnost, agresivitu, šikanu
- chová se zodpovědně podle dané situace
- chrání a respektuje naše tradice, kulturní a historické dědictví
- chápe význam péče o životní prostředí
Kompetence k trávení volného času:
- umí účelně trávit volný čas
- vybírá si zájmové činnosti podle svých dispozic
- rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času
- umí odmítnout nevhodné nabídky pro volný čas
Práva a povinnosti dětí
- Užívat spontánně celé prostředí ŠD za předpokladu dodržení určitých pravidel.
- Účastnit nebo neúčastnit se aktivit nabízených pedagogem nebo ostatními dětmi.
- Nerušit svým jednáním ostatní, pokud volí jinou činnost.
- Podílet se na plánování programu, rozhodování ve společných záležitostech.
- Vyjádřit svůj názor, naslouchat jiným.
- Individuálně uspokojovat své tělesné potřeby.
- Vykonávat samostatně činnosti související se samoobsluhou.
- Povinnost navštěvovat školní družinu.
- Dodržovat vnitřní řád školy a vnitřní řád školní družiny.
Závěr
Děti vnímají svět kolem sebe a začínají se v něm orientovat. Všímají si vztahů mezi lidmi. Při řešení hravých úkolů, jejich dokončování a odměňování pociťují radost. Ta je prvním malým krůčkem k úspěchu. Touží po něm každý, kdo pracuje s dětmi. Úspěch znamená vidět rozzářené oči, úsměv na tváři, slyšet veselé a hlasité povzbuzování. Úspěch je obrovská odměna, které můžeme dosáhnout jen tehdy, když budeme dětem nablízku, budeme s nimi rozmlouvat, naslouchat jim a vnímat to, co nám sdělují.
Připravila:
vedoucí vychovatelka Alena Smeliková
Schválil:
ředitel školy Mgr. Miroslav Šimůnek
V Břidličné dne 1. 9. 2016[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]